Cooking alternatives: Rethinking food education from the perspective of social space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/vsao.v6i11.7724

Keywords:

Pedagogías alimentarias, Prácticas alimentarias, Régimen alimentario, Corporaciones alimentarias, Malnutrición

Abstract

Abstract Since the 1980s, the Latin American population has experienced a change from its traditional diets based on natural foods to diets dominated by ultra-processed products with high energy content and low nutritional quality. This has generated serious health problems (malnutrition, diabetes, hypertension and cardiovascular diseases), environmental, economic, cultural and social problems. Actions to address this problem have been mainly oriented to the area of food education from classic pedagogical approaches (diffusionist and nutritionist), which consider that the individual can freely choose what to eat if he or she has adequate food information, but do not include factors such as income, availability and prices of food products, as well as cultural preferences, which condition the choice of food. In other words, it does not take into account that the production and distribution of food are marked by power structures, and that recognizing this is essential to question and broaden the understanding of food practices. In this context, this article reviews various food education projects carried out with the Hispanic population to analyze their pedagogical foundations and identify whether they consider the influence that food production and distribution systems have on the eating habits of the population, specifically whether they take into account the relationship between people, social space, and their food choices. Based on the analysis of the reviewed cases, it is concluded that food education projects should not only be learning scenarios about nutrition, but also places to question and reinvent the decisions that are made daily in the act of eating, taking into account the relationship between eaters, food, and social space in the global food regime.

Author Biographies

Sandra Ramírez-García, Estancia Posdoctoral, Instituto de Investigaciones Histórico-Sociales, Universidad Veracruzana

Sandra Ramírez García es Doctora en Ciencias en Desarrollo Rural Regional por Universidad Autónoma Chapingo, estudió la maestría en Desarrollo Regional Sustentable en el Colegio de Veracruz y la licenciatura en Negocios Internacionales por el Tecnológico de Monterrey. Durante la maestría, su trabajo de investigación se enfocó en comprender la realidad social de pequeños cafeticultores de los estados de Veracruz y Chiapas en el contexto de la certificación de Comercio Justo. Para el doctorado diseñó un proceso de investigación participativo en el que estudió la relación entre alimento, comiente, espacio social y aprovisionamiento alternativo de alimentos, con personas que conforman redes alimentarias alternativas en el área metropolitana de Xalapa, Veracruz. Actualmente está realizando una estancia posdoctoral en el Instituto de Investigaciones Histótico-Sociales de la Universidad Veracruzana y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras de México, nivel Candidata.

Martha Elena Nava-Tablada, Universidad Veracruzana, Instituto de Investigaciones Histórico-Sociales

Es Investigadora del Instituto de Investigaciones Histórico-Sociales de la Universidad Veracruzana (UV). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel II. Es Doctora en Sociología por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Maestra en Desarrollo Rural por el Colegio de Postgraduados e Ingeniera Agrónoma por la UV. Fue investigadora del Instituto de Investigaciones y Estudios Superiores Económicos y Sociales (UV), del Colegio de Postgraduados y El Colegio de Veracruz. Tiene amplia experiencia en docencia en posgrado, numerosas publicaciones de artículos, capítulos de libro y libros. Los temas de investigación que maneja se orientan al estudio de los sistemas socioambientales del medio rural mexicano, especialmente en el estado de Veracruz.

Published

2025-03-11 — Updated on 2025-03-11

Versions

Issue

Section

Investigación y debate